1 min read

GDPR som varumärkesbyggare

GDPR som varumärkesbyggare

Om du söker på GDPR så kommer du att hitta oändligt med information. Dessvärre är det mesta som skriva i ämnet väldigt negativt, ibland näsan hotfullt, och det är lätt att därför stressa upp sig. När jag hörde talas om förslaget för ett par år sedan kändes det väldigt avlägset. Därefter byggde jag upp ett komplext förhållningssätt till lagen, men idag är jag i stället inget annat än positivt inställd till den. Vid en närmare titt på den nya dataskyddsförordningen kom jag snart till insikt om att den ju faktiskt är riktigt bra! Varför? Här kommer de två största fördelarna med GDPR:

 

GDPR värnar om den enskildes integritet

PuL i alla ära, men den är förlegad. Den stiftades 1995, hur såg den digitala världen ut då? Vi kan ju utan att överdriva slå fast att det hänt en hel del sedan dess. Kanske har du inte ens reflekterat över det, men dina personuppgifter finns idag på väldigt många olika platser på den digitala arenan. Banken, Försäkringskassan, Trafikverket, webbshopar, bokningssystem för semesterresan, sociala medier, vårdjournaler, Skatteverket, BankId – dina personuppgifter finns överallt! Visst är alla dessa tjänster bra och underlättar min vardag. Men, bara tanken om att mina och min familjs uppgifter kan hamna i fel händer på grund av brister i säkerheten får mig att rysa.

Att vi behöver GDPR som en moderniserad förlängning av PuL, som faktiskt är anpassad till hur livet ser ut idag, är inte bara en självklarhet utan faktiskt helt avgörande för den digitala utvecklingens fortsättning.

GDPR ger företag möjlighet att växa

Bakom varje affär som görs finns det människor. Människor som vill känna sig trygga och därför ställer höga krav på sina leverantörer. Först när det finns ett förtroende mellan människor kan samarbete och givande affärer skapas. Vi är helt övertygade om att vi människor kommer att ställa allt högre krav på IT-säkerheten hos de vi anlitar, och det är nog klokt. Det räcker med att följa medierapporteringen om hackare och identitetskapningar för att få en förståelse för att vi värnar om våra uppgifter. Hur kan då hackare till synes så enkelt lyckas med sina dataintrång och digital kriminalitet? Jo, för att företag idag helt enkelt saknar tillräckligt rutiner och kunskap för att förebygga och uppmärksamma dataintrång.

Med detta som utgångspunkt är det därför självklart att vi ser GDPR som en tillväxtmöjlighet för företagare. Vi på Tinia är övertygade om att inom en snar framtid kommer företag som har koll på sin kunddata, är transparenta med hur den hanteras och som jobbar proaktivt med sin IT-säkerhet kommer att stärka sitt varumärke genom kundernas förtroende.

Tinia tillsätter vice VD för framtida expansion

Tinia tillsätter vice VD för framtida expansion

Tinia kan stolt meddela att vi har stärkt vårt team ytterligare och tillsatt Jonas Andersson som företagets vice VD med start den 17 april.

Läs mer
Cybervärlden: Hotbilden mot Sverige

Cybervärlden: Hotbilden mot Sverige

Det finns ett ständigt hot mot Sverige, men i dagsläget hotas vårt avlånga land särskilt i cybervärlden. Antalet cyberattacker har stigit kraftigt...

Läs mer
Phishing – vad är nätfiske?

Phishing – vad är nätfiske?

En av de vanligaste förekommande cyberbrotten är phising, eller nätfiske som det kallas på svenska. Nätfiske förekommer via mail, SMS, telefonsamtal...

Läs mer