2 min read

Möjligheternas möjligheter med digitalisering

Möjligheternas möjligheter med digitalisering

Digitalisering 

Ett ord vi stöter på dagligen. Men för många är det svårt att få grepp om vad det egentligen innebär. Många människor som jag möter lyfter fundersamt på ögonbrynen när jag talar om digitalisering. Av den anledningen kommer det här blogginlägget att verka för två saker. Att bringa klarhet i begreppet digitalisering, och att få alla att lyfta blicken och börja resonera kring vad man kan åstadkomma med hjälp av digitalisering. Nu kör vi!

 

Vad menas med digitalisering?

Wikipedia beskriver det ganska bra: ”Digitalisering avser ursprungligen och i tekniska sammanhang omvandlingen från analog till digital representation av information.” Vidare kan man på Regeringens hemsida läsa att ”… Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

Digitaliseringen är en av de faktorer som skapar störst förändring i dagens samhälle och den påverkar alla delar av samhället. Alla ska ges möjlighet att ta del av digitaliseringen och de fördelar den för med sig. Regeringen arbetar för att digitaliseringen ska bidra till hållbar tillväxt, sysselsättning och ett socialt sammanhållet samhälle.

För att göra detta lite mer konkret vill jag presentera några bra exempel på processer som gått från att ha varit analoga till att bli digitala:

  • Försäkringskassans rutiner för områden som sjukpenning, VAB och bostadsbidrag. Genom BankId loggar vi in och gör våra registreringar. Inga papper behövs här längre!
  • Din digitala doktor. Jag har själv testat appen KRY och jag måste säga att det var över all förväntan. Dessutom ”träffade” jag min doktor 15 minuter efter att jag bestämde för att testa, samt att klockan var 19:30. Min medicin hämtade jag dock ut på Apoteket denna gång.
  • Deklarationen. Ja, att deklarera över nätet är för många inget nytt, men dock värd att nämnas i sammanhanget.
  • Affärsmöten. De fysiska mötena är många gånger både kostsamma och ineffektiva och då är ett möte över t ex Skype mycket mer lämpligt.

På bara några få år har digitaliseringen fått oss att ändra våra konsumtionsbeteenden, lära oss nya saker, och till och med hittat nya sätt att umgås på! Vem trodde för bara några år sedan att mormor i Lund skulle kunna leka tittut med barnbarnet i Toronto?

En fantastisk fördel med digitaliseringens utveckling är kostnadseffektiviteten den medför. För inte allt för länge sedan, 1996, arbetade jag som au pair i USA. Jag hade två sätt att kommunicera med familjen i Sverige; antingen skickade jag post (inte e-post, utan old school snigelpost!) eller så ringde jag högst ett samtal under begränsad tid varannan vecka. Dåtidens telefonitaxa tillät inte mer. Jag var ändå glad, jag hade nämligen en telefon med extra lång sladd, så att jag kunde gå runt i köket medan jag pratade med familjen – vilken lyx! Dagens unga som åker som au pair skulle nog inte bli lika exalterade över en trådtelefon…

 

Vad går att åstadkomma med digitalisering?

I exemplen ovan nämner jag stora samhällsprocesser som har förenklats. Men det som kanske är ännu mer intressant är att leka med tanken på vad som kan bli bättre för dig och ditt företag. Människan är ett vanedjur. Det har absolut sina positiva sidor, men det kan också vara det omvända.

Hur många gånger har vi inte pustat åt saker som tar onödigt lång tid, eller råkar göra fel för att vi inte är helt fokuserade på uppgiften? Eftersom vi är ett vanedjur så tänker vi att vi inte kan påverka situationen och tänker istället ”såhär har vi alltid gjort” eller ”det har vi redan testat och det gick inte”. Igenkänning? Tänkte väl. Själv blir jag extremt frustrerad över ineffektivitet och arbetsuppgifter som innefattar många manuella moment. Det kan exempelvis handla om att jag är beroende av kollegor, av många olika system (som dessutom inte pratar med varandra!) som medför att jag måste göra saker och ting dubbelt.

Det är här digitaliseringen kommer in i bilden. Om och när man upplever frustration bör du lyfta blicken och fundera över hur kan vi göra detta annorlunda och bättre? Ur ett kundperspektiv kan vi helt klart se fördelarna med digitaliseringen, till exempel genom ökad service, bättre tillgänglighet, flexibilitet och transparens. En sak är klar: om du som anställd är nöjd med tillvaron blir kunderna det också!

Tinia tillsätter vice VD för framtida expansion

Tinia tillsätter vice VD för framtida expansion

Tinia kan stolt meddela att vi har stärkt vårt team ytterligare och tillsatt Jonas Andersson som företagets vice VD med start den 17 april.

Läs mer
Cybervärlden: Hotbilden mot Sverige

Cybervärlden: Hotbilden mot Sverige

Det finns ett ständigt hot mot Sverige, men i dagsläget hotas vårt avlånga land särskilt i cybervärlden. Antalet cyberattacker har stigit kraftigt...

Läs mer
Phishing – vad är nätfiske?

Phishing – vad är nätfiske?

En av de vanligaste förekommande cyberbrotten är phising, eller nätfiske som det kallas på svenska. Nätfiske förekommer via mail, SMS, telefonsamtal...

Läs mer